Alku- ja lopputarkastus

Mitä vuokralaisen on syytä huomioida vuokrasopimusta tehtäessä? Lue vinkit ja ohjeet alta.

Alkutarkastus

Alkutarkastus ehkäisee- ja ratkaisee tehokkaasti riitatilanteita!

Tarkista kunto

Käy läpi asunnon jokainen huone ja listaa viat ja puutteet. Voit kirjoittaa ne käsin paperille.

Ota kuvia

Ota kuvat havaitsemistasi vioista ja puutteista, ja myös tekemästäsi listasta.

Lähetä kuvat

Lähetä kuvat osoitteeseen kuvat@vuokratieto.fi. Säilytämme kuvat puolestasi.

Lopputarkastus

Helpoin tapa välttää riitatilanteet on sopia yhteinen lopputarkastus, jolloin paikalla ovat molemmat osapuolet. Jos vuokralainen ei pääse paikalle, vuokranantaja tekee tarkastuksen yksin. Arvioinnissa käytetään apuna vuokrasuhteen alussa tehtyä alkutarkastusta.

Tarkastus

Tehdään tyhjennettyyn ja siivottuun asuntoon.

Päätetään kunto

Tarkistetaan mahdolliset siivous- ja korjaustarpeet.

Jatkotoimet

Arvioinnissa käytetään apuna alkutarkastuksen kuvia.

Huomaa myös nämä

Vinkkejä vuokrasuhteen aloittamiseen.

Onko Vuokratiedon käyttäminen turvallista?

Kyllä, ehdottoman turvallista. Tietoturva on ollut alusta asti Vuokratiedon kehityksen kulmakivi - tiedot kerätään-, säilytetään- ja poistetaan GDPR:n mukaisesti - tietoturvallisesti.

Miksi käyttää Vuokratietoa?

Vuokratieto poistaa tarpeen rahavakuudelle - saat rahasi parempaan käyttöön. Lisäksi sinun ei tarvitse miettiä, pidättääkö vuokranantajasi vuokravakuutesi joka tapauksessa, vaikka kaikki vuokrasopimuksen mukaiset velvoitteesi olisi täytetty.

Miten aloitan?

Aloittaminen on hyvin helppoa. Avaa käyttäjätili Vuokratieto -sovellukseen ja anna vuokranantajallesi lupa lukea tietojasi – muuta sinun ei tarvitse tehdä.

Miten avaan käyttäjätilin?

Avaa tili verkkopankkitunnuksillasi ja sähköpostiosoitteellasi – salasanaa ei tarvita (kirjautuminen tapahtuu Telian kirjautumispalvelulla).Tilin avaamisen yhteydessä palvelu pyytää sinua antamaan verkkopankkitunnukset uudelleen, tällä kertaa tiliotteiden hakemiseksi.

Voinko avata käyttäjätilin yritykselle?

Palvelu on toistaiseksi tarkoitettu ainoastaan kuluttajille (vuokralaisena). Vuokranantajana voit avata käyttäjätilin myös yritykselle.

Mihin tarkoitukseen Vakuuspalvelu on tehty?

Vakuuspalvelu on tehty korvaamaan rahavakuus. Sinun ei siis tarvitse maksaa vuokranvakuutta, jos käytät vuokranantajasi kanssa Vuokratiedon Vakuuspalvelua.

Miten se toimii?

Se toimii samalla tavalla kuin perinteinen vuokranvakuus – jos sinulla jää esimerkiksi vuokria maksamatta, vuokranvakuutta joudutaan käyttämään kattamaan maksamattomat vuokrat. Korvauksen vuokranantajalle maksaa kuitenkin Vuokratieto - ei vuokralainen.

Vakuuspalvelu on omavelkainen takaus, joka annetaan vakuudeksi siitä, että vuokrasopimukseen perustuvat vuokralaisen velvoitteet tulevat täytetyksi. Takaus annetaan vuokralaiselta vaadittavan rahavakuuden sijaan.

Vakuuden ottajana ja takauksen edunsaajana on vuokranantaja.

Pitääkö minun korvata Vakuuspalvelun perusteella maksetut takausmaksut?

Kyllä. Mikäli Vuokratieto maksaa takauksen perusteella korvausta vuokranantajalle (joko osittain tai kokonaan), syntyy Vuokratiedolle oikeus periä korvausta vastaava määrä vuokralaiselta. Vuokralaisen tulee siis huolehtia asunnon kunnosta ja loppusiivouksesta, sekä ja vuokrista ja muista vuokrasopimuksessa sovituista maksuista.

Kuka voi saada Vakuuspalvelun?

Vuokratieto tekee vakuuspäätöksen hakijakohtaisesti, samalla tavalla kuin luottolaitoksen tekevät päätöksen luotosta. Jos vuokranhakijana saat positiivisen vakuuspäätöksen, vuokranantajasi voi liittää sinut Vakuuspalveluun.

Miten otan Vakuuspalvelun käyttöön?

Vuokralaisena sinun tarvitsee ainoastaan rekisteröityä Vuokratietoon – muuta sinun ei tarvitse tehdä.

Kuka tekee päätöksen korvauksista?

Vuokratieto. Päätös tehdään suosimatta kumpaakaan osapuolta sen perusteella, mitä näyttöä osapuolilla asiaan liittyen on. Esimerkiksi, jos vuokranantaja väittää, että sopimuksen mukaista vuokraa ei ole maksettu joltakin kuukaudelta, voimme luvallasi tarkistaa tämän pankkitililtäsi automaattisesti (ihminen ei näe tilitapahtumia), ja joko vahvistaa tai kumota väitteen. Muissa kuin vuokranmaksuasioissa, kuten esimerkiksi loppusiivouksessa, tukeudutaan valokuviin.

Mitä vakuus kattaa?

Vakuus kattaa samat asiat kuin perinteinen vuokranvakuus, vuokranantajan valitsemaan summaan asti (500€ - 3000€).

Hakemukseni on hylätty – mitä teen?

Teemme automaattisen analyysin luottotiedoistasi, tuloistasi ja menoistasi, ja hylkääminen johtuu siitä, että kokonaispisteesi eivät ole riittävät. Voit tarkistaa raporttisi Vuokratiedosta ja katsoa puuttuuko raportista tietoja, kuten esimerkiksi tuloja. Sen jälkeen voit halutessasi ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme apua@vuokratieto.fi, ja pyytää hakemusta käsiteltäväksi uudelleen (pyydämme sinua sen jälkeen tarkentamaan annettuja tietoja).

Tarvitaanko Vakuuspalvelun tilaamiseen Vuokralaisen suostumus?

Kyllä. Vakuuspalvelun tilaamiseen tarvitaan aina Vuokralaisen nimenomainen suostumus, joka annetaan Sovelluksessa - asetuksista. Käytännössä tämä tapahtuu niin, että annat valitsemillesi vuokranantajille pääsyn tietoihisi, ja samalla annat suostumuksen vakuuspalvelun tilaamiseen.

Voidaanko Vakuuspalvelu tilata useammalle henkilölle?

Vuokranantaja voi tilata Vakuuspalvelun joko yhdelle tai useammalla Vuokrasopimuksen allekirjoittaneelle henkilölle (”asunnon haltijat”). Tällöin vakuusmäärä yleensä jaetaan tasan asunnon haltijoiden kesken, mutta on sovittavissa vuokranantajan ja vuokralaisten kesken.

Voidaanko Vakuuspalvelu tilata jollekin muulle kuin asunnon haltijalle?

Vuokranantaja voi tilata Vakuuspalvelun myös henkilölle, joka ei ole Vuokrasopimuksen allekirjoittaja, eli asunnon haltija. Kyseinen tilanne voi olla esimerkiksi silloin, kun vanhemmat asettavat vuokrasopimukselle vuokravakuuden lapsensa puolesta.

Mihin tarkoitukseen se on tehty?

Kun olet hakemassa vuokra-asuntoa, joudut usein toimittamaan vuokranantajalle tulo- ja menotietojasi. Vuokratieto koostaa puolestasi kaiken tarvittavan tiedon tietoturvalliseen ja digitaaliseen raporttiin, jonka vuokranantajasi lukee Vuokratieto -sovelluksessa.

Vuokratiedon raportti korvaa kaikki vuokranantajaa kiinnostavat tiedot: palkkatositteet, luottotiedot ja vuokranmaksuihin liittyvät maksutapahtumat tiliotteista. Jaat vuokranantajalle ainoastaan olennaisen, riskittömästi ja maksutta - muutamalla napin painalluksella.

Miten raportti luodaan?

Vuokratieto hakee tiliotteesi Open Banking -järjestelmällä. Sen jälkeen Vuokratiedon tekoäly muokkaa tuhansista tilitapahtumistasi tietoturvallisen raportin, poistaen tilitapahtumista kaiken epäolennaisen, ja jättäen raporttiin pienen osan, eli ainoastaan sen, mikä vuokranantajaa ammatillisessa mielessä kiinnostaa.

Tieto on saatavilla ainoastaan sovelluksessa (raporttia ei voi ladata sovelluksesta ulos), ja se on saatavilla ainoastaan niille palveluun rekisteröityneille vuokranantajille, joille olet antanut luvan lukea tietojasi.

Miten raportin pisteet määritellään?

"Pisteet" on yhteenveto raportin osioista, kuten tulot, luottotiedot ja kulutusluotot. Painokertoimet ovat: luottotiedot 20%, tulot 30%, maksukyky 30% ja kulutusluotot 20%. Esimerkiksi, jos sinulla on luottohäiriömerkintöjä, se vaikuttaa pistemäärääsi enintään 20%.

Onko minun luotava raportti, jos vuokra-asunnon omistaja pyytää sitä?

Ei ole. Voit edelleen lähettää tietosi ’vanhalla tavalla’, eli näyttää palkkatositteet ja muut pyydetyt asiakirjat vuokranantajalle, tai lähettää ne sähköpostin liitteenä, tai olla kokonaan luovuttamatta tietojasi (valinta on sinun). Jos päätät lähettää tietosi sähköpostilla (palkkatositteet tai tiliotteet sähköpostin liitteenä), muista tietoturvasi, eli pyyhi/mustaa tapahtumista yli ne tapahtumat, jotka eivät kuulu vuokranantajalle.

Muistathan myös, että emme voi myöntää Vakuuspalvelua, ellet ensin avaa käyttäjätiliä, ja samalla luo raporttia (käytämme raportin tietoja vakuuskelpoisuutesi selvittämisessä).

Voinko nähdä tiedot etukäteen?

Kyllä. Voit antaa Vuokratiedon laatia sinulle raportin, ja katsoa miltä tiedot näyttävät (saat nähtäväksesi raportin täsmälleen samanlaisena kuin mitä vuokranantajat näkevät katsoessaan raporttiasi).

Jos tarvitset harkinta-aikaa, voit asettaa raportin näkymättömäksi hakutuloksissa, jolloin raporttiasi ei löydy palvelusta.

Kun olet valmis jakamaan tiedot, anna haluamillesi vuokranantajille pääsy raporttiisi. Vaihtoehtoisesti voit poistaa raportin kokonaan palvelusta.

Voinko poistaa tietoni milloin haluan?

Kyllä. Tietojen poistaminen on hyvin helppoa: mene asetuksiin, klikkaa ”POISTA” ja ”VAHVISTA”. Tämän jälkeen kaikki tietosi poistuvat palvelusta, lukuun ottamatta nimeäsi ja raportin poistamispäivämäärää (voit jälkeenpäin kirjautua palveluun ja katsoa, milloin raportti on luotu, ja milloin tietosi on poistettu).

Jos lopputarkastuksessa ilmenee puutteita

Jos vuokralaisen vastuulle todetaan kuuluvan toimenpiteitä, vuokralainen voi itse korjata puutteet, tai vaihtoehtoisesti Digivakuus korvaa vuokranantajalle toimenpiteistä aiheutuvat kulut, ja vuokralainen korvaa ne Digivakuudelle.

Vuokralainen ei ole vastuussa tavanomaisesta kulumista, kuten pienistä kulumisjäljistä, naarmuista ja kolhuista. Lopullisen arvion korvausvelvollisuudesta tekee Digivakuus – 100% puolueettomasti.

Näyttötaakka on vuokranantajalla – omat havainnot eivät ole riittäviä, vaan vahingoista tulee esittää luotettava selvitys, asunnon alku- ja lopputarkatuksissa otettujen valokuvien avulla.

Vuokranantajan on aina ilmoitettava vuokralaiselle kirjallinen eritte lysyntyneistä kustannuksista.

Vuokrasopimus

Tavanomaisten ehtojen lisäksi (osoite, vuokran määrä, …), sopimuksessa on hyvä olla myös loppusiivousohje.  

Kotivakuutus

Kotivakuutus on edellytys Digivakuuden voimassaololle. Useimmiten se on edellytys myös vuokrasopimuksen syntymiselle.

Loppusiivous

On yleinen syy vuokranvakuuden pidättämiselle. Pidä asunnosta huolta jo vuokrasuhteen aikana, ja hoida loppusiivous niin, että vuokranantajalla ei pitäisi olla asiasta huomautettavaa.

Maksa myös viimeinen vuokra

Kun vuokrasopimus on päättymässä, muista maksaa myös viimeinen vuokra. Digivakuus ei ole sitä varten, että sitä käytettäsiin viimeisen kuukauden vuokranmaksuun.

Korjaustyöt

Välttääksesi riitatilanteet, pyydä aina vuokranantajalta lupa muutos- ja korjaustöihin.

Vikojen ilmoittaminen

Jos havaitset huoneistossa vikoja, ilmoita niistä viipymättä vuokranantajalle.

Ilmoita hukkuneesta avaimesta

Jos huoneiston avain hukkuu, ilmoita tästä aina vuokranantajalle. Tämä on tärkeää, koska jos avaimia on hukassa poismuuton hetkellä, ja niistä ei ole ilmoitettu, lukon uudelleensarjoittaminen voi tulla kyseeseen, joka realisoidaan vakuudesta.

Kiitos kun käytät Digivakuutta

Olemme täällä sinua varten, ja jos sinulla tulee kysyttävää korvauksiin liittyen, tai tarvitset muunlaista apua, älä epäröi ottaa yhteyttä.

Team Vuokratieto

E-mail: apua@vuokratieto.fi
AsPa: 029 0020 507