Digivakuus-logo

Usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia

Älä epäröi olla yhteydessä

Jäikö kysymyksiä avoimeksi? Soita meille 029 0020 507 tai jätä numerosi - soitamme sinulle.

Kiitos, olemme sinuun pian yhteydessä!
Hupsista, jokin meni vikaan!

Usein kysyttyä

Kuinka suuren Digivakuuden tilaan?

Vakuus voi olla on 500 – 3000 euroa. Vakuudeksi valitaan usein kahden kuukauden vuokraa vastaava määrä. Esimerkiksi, jos vuokra on 700 € / kk, voit ottaa joko 1250 € tai 1500 € vakuuden.

Digivakuus kattaa vahingot valittuun määrään asti.

Mitä vaatimuksia Digivakuudella ottamiselle on?

Kirjallinen vuokrasopimus, jossa on maininta Digivakuudesta (katso esimerkkitekstit täältä), kotivakuutus ja alkutarkastus (valokuvat), jotta mahdollisen vahingon sattuessa korvauspäätös voidaan tehdä. Vuokralaisen tulee myös olla vakuuskelpoinen, eli läpäistä palvelun riskitesti.

Opiskelijat

Kun vuokranhakija on opiskelija: tässä tapauksessa on olemassa riski, että automatiikka tulkitsee vuokranhakijan olevan maksukyvytön (opiskelijan tulot eivät usein riitä vakuuskelpoisuuteen).

Voimme kuitenkin pyynnöstä selvittää vuokranhakijan maksukyvyn muilla tavoin kuin koneellisesti, eli selvittää suullisesti opiskelupaikan ja tulevat opintotuet, ja sen jälkeen muuttaa päätöstä vakuuskelpoisuuteen.

Luottotiedoton / jos pisteet eivät riitä

Jos hakijan pisteet eivät riitä esimerkiksi tulojen tai luottotietojen vuoksi, takaaja voi ottaa vastuun maksuvelvoitteista. Tässä tapauksessa Digivakuus otetaan takaajalle - lue lisää täältä.

Sinun tulee lisätä takauksesta lausekkeet vuokrasopimukseen - löydät esimerkkilausekkeet täältä.

Mitä jos vuokralaisia on kaksi?

Jos vuokralaisia on kaksi, yksinkertaisin tapa on se, että Digivakuus otetaan molemmille, eli jaetaan esim. 1500€ vakuus kahteen 750€ vakuuteen. Lue lisää täältä.

Onko kaikkien vuokranhakijoiden mahdollista saada Digivakuus?

Valitettavasti ei. Ne vuokranhakijat, jotka Digiraportin perusteella eivät tule suoriutumaan vuokranmaksuista, eivät saa vakuutta.

Miten tarkistan vuokranhakijan vakuuskelpoisuuden?

Hyvin helposti. Pyydä vuokranhakijaa kirjautumaan palveluun – tämä on vuokranhakijalle maksutonta.

Sen jälkeen pyydä vuokralaista lähettämään Digihakemus, joka sisältää päätöksen vakuuskelpoisuuteen, sekä luottotiedot ja maksukykyanalyysin.

Mitä jos vuokranhakija ei suostu lähettämään Digihakemusta?

Pyri kysymään syy. Tähän voi olla syynä se, että hakijalla on maksukyvyssä sellaisia epäselvyyksiä, jotka epäisivät vuokrasopimuksen syntymisen.

Huomaa, että vuokralainen näkee hänelle luodut raportit muokkaamattomana (luottotiedot, maksukyky ja vakuuspäätös), ja esikatselun jälkeen vuokranhakija voi itse päättää haluaako hän jakaa tiedot.

Voiko vuokralainen menettää vakuuskelpoisuuden kesken vuokra-ajan?

Ei voi. Teemme siis testin- ja päätöksen ainoastaan yhden kerran (emme seuraa vuokralaisen tilitapahtumia).

Ovatko palvelut käytettävissä heti tilin avaamisen jälkeen?

Kyllä – koko homma hoidetaan digitaalisesti – Digivakuus on tilattavissa välittömästi tilin avaamisen jälkeen ja vakuus astuu voimaan heti tilaamisen jälkeen.

Voinko avata käyttäjätilin yritykselle?

Vuokranantajana ja vuokravälittäjänä voit avata käyttäjätilin myös yritykselle. Yritys vuokralaisena (toimitilat), lue lisää täältä.

Miten poistan käyttäjätilini?

Tietosi, eli nimesi ja yhteystietosi, poistetaan automaattisesti viimeistään 2 vuoden kuluttua tilin luomisesta, ellei tiliä ole käytetty. Voit myös itse pyytää poistamaan tilisi, ellei tilillä ole sellaisia tapahtumia, jotka edellyttävät tilin säilyttämistä (esimerkiksi aktiivinen Digivakuus -tilaus).

Miten tunnistatte käyttäjät?

Kaikki käyttäjät tunnistetaan vahvalla menetelmällä, verkkopankkitunnuksia tai Mobiilivarmennetta käyttäen. Voit siis olla varma siitä, että toinen osapuoli on se henkilö, kuka hän väittää olevansa.

Miten aloitan?

Avaa sovellus täältä ja rekisteröidy.

Vuokranantaja ja vuokralainen - molempien osapuolten täytyy avata käyttäjätili, jotta Digivakuuden tilaaminen on mahdollista.

Digivakuuden tilaajana on yleensä vuokranantaja, mutta se voi olla kumpi tahansa osapuoli, ja tilaaja liittää toisen osapuolen tilaukseen - helposti sovelluksessa.

Käyttäjätili avataan verkkopankkitunnuksilla tai Mobiilivarmenteella  – salasanaa ei tarvita.

Kuka tekee Digivakuus -tilauksen?

Tilauksen tekee yleensä vuokranantaja.

Kuitenkin, jos haluat vähentää kuitteja kirjanpidossa, tai et jostain syystä halua käyttää maksukorttia (tai sitä ei ole), voit pyytää vuokralaista tekemään tilauksen.

Tilauksen voimassaolon tai kattavuuden kannalta ei ole väliä kuka palvelun tilaa - tilaaja liittää toisen osapuolen tilaukseen ja tilaus myös näkyy samalla tavalla molemmille osapuolille - sovelluksessa.

Digivakuuden kustannuksen jakaminen vuokralaisen kanssa

Jos asunnon vuokra on matala (<500€), kilpailutilanne on tiukka, ja tarvitset vakuuden hyvin edullisesti, voitte halutessanne jakaa kulut ja maksaa tilauksen yhdessä – katso hinnat ja ohjeet täältä.

Esimerkiksi 1 000 € vakuus: molemmat tilaavat 500 € vakuuden, joko kuukausimaksulla 5,00 € / kk tai vuosimaksulla 4,00 € / kk (20% alennus).

Onko molempien käytettävä samaa maksukautta?
Ei ole - voitte itse valita maksukauden (maksu kuukausittain tai vuosittain), toisesta osapuolesta riippumatta. Jos valitset kaudeksi vuoden, ja vuokrasopimus loppuu kesken maksukauden, käyttämättä jääneet kuukaudet palautetaan.

Näenkö toisen osapuolen tekemän Digivakuuden?
Kyllä, näet sen sovelluksessa, Tilaukset -osiossa.

Yritän tilata Digivakuutta, miksi en löydä vuokranhakijaani palvelusta?

Vuokranhakija ei ole vielä avannut käyttäjätiliä. Otathan yhteyden vuokranhakijaasi ja pyydä häntä avaamaan käyttäjätili.

Mitä jos vuokranhakija ei suostu avaamaan käyttäjätiliä?

Tässä tapauksessa emme voi myöntää Digivakuutta. Huomaathan kuitenkin, että jos vuokranhakija ei suostu avaamaan käyttäjätiliä, tämä voi tarkoittaa sitä, että vuokranhakija tietää, ettei tule läpäisemään testiä (esimerkiksi, vuokranhakija tietää, että hänen tulonsa ovat hyvin epäsäännölliset ja maksukyky ei riitä vuokranmaksuihin).

Miten Digivakuus maksetaan?

Maksaminen tapahtuu maksukortilla, ja voit valita, maksatko kuukausittain vai vuosittain - samaan tapaan kuin jos tilaisit Netflixin tai Spotifyn. Tilaus myös perutaan samalla tavalla, ilman irtisanomisaikaa.

Miten Digivakuus lopetetaan?

Voit perua Digivakuuden milloin tahansa, esimerkiksi silloin kun vuokrasopimus päättyy, tai aikasemmin. Huomaa kuitenkin, että vakuusturva päätyy samalla.

Päätät Digivakuuden lähettämällä lopettamispyynnön osoitteeseen apua@digivakuus.fi.

Laita pyyntöön haluamasi lopettamispäivämäärä, vuokralaisen nimi ja asunnon osoite, jotta osaamme päättää oikean vakuuden.

Jos irtisanon kesken 12 kk maksukauden, palautetaanko käyttämättömät kuukaudet?

Kyllä. Palautamme käyttämättä jääneet kuukaudet – lähetä pyyntösi osoitteeseen apua@digivakuus.fi.

Menetänkö 20 % alennuksen, jos irtisanon kesken 12kk kauden?

Et menetä maksukausialennusta.

Onko Digivakuudessa irtisanomisaikaa?

Ei ole. Kun sanot palvelun irti, palvelu- ja laskutus lakkaavat heti,