Vahingot - korvaaminen

Alta löydät ohjeet korvauksen hakemiseksi. Kun olet lukenut ohjeet, ja koonnut tarvittavat liitteet, lähetä sen jälkeen korvaushakemus.

Hyppää tästä Usein Kysyttyihin kysymyksiin.

Hae korvausta

Lähetä hakemus liitteineen alla olevaan sähköpostiosoitteeseen.

Jos tarvitset apua, voit olla meihin yhteydessä joko sähköpostilla, puhelimella tai oheisen lomakkeen kautta.

Your message has been submitted.
We will get back to you within 24-48 hours.
Oops! Something went wrong.

Tarvitsetko apua? Soita meille 029 0020 507 tai jätä numerosi - soitamme sinulle.

Kiitos, olemme sinuun pian yhteydessä!
Hupsista, jokin meni vikaan!

Usein kysyttyä

Lisää vastauksia löydät täältä.

Mitä Digivakuus korvaa?

Vuokralaisen velvoitteiden laiminlyönnistä aiheutuvat vahingot ja kulut. Digivakuus kattaa muun muassa maksamattomat vuokrat, sekä laiminlyönneistä aiheutuneet korjaus- ja siivouskustannukset.

Korvauksena maksetaan enintään valitsemasi vakuutusmäärä (500 € - 3 000 €). Digivakuus kattaa sekä toistaiseksi voimassa olevan-, että määräaikaisen vuokrasopimuksen.

Mitä Digivakuus ei korvaa?

Välillisiä vahinkoja: Digivakuus ei kata esimerkiksi menetettyjä vuokratuloja (jos vuokranantaja ei vuokrasopimuksen päätyttyä saa huoneistoa vuokrattua uudelleen). Digivakuus ei myöskään kata vahinkoja, joista vuokralainen ei vuokrasopimuksen perusteella ole vastuussa.

Kattaako Digivakuus vuokralaisen aiheuttamia vahinkoja?

Digivakuus kattaa myös vahinkoja, samoilla periaatteilla kuin perinteinen rahavakuus, hyvää korvauskäytäntöä noudattaen.

Kuinka kauan kestää saada korvaus?

Sopimuksen mukaan hakemus käsiteltävä kahdessa viikossa, tai Digivakuus on velvollinen maksamaan viivästyssakkoa. Pyrimme käsittelemään korvausvaatimukset kuitenkin mahdollisimman nopeasti, lähtökohtaisesti viikon kuluessa.

Miten määritetään vahingon syntyminen?

Korvaukset voivat olla tulkintakysymyksiä, ja muissa kuin vuokranmaksuun liittyvissä vahingoissa on usein tukeuduttava valokuviin (alku- ja lopputilanne).

Nyrkkisääntönä voisi pitää sitä, että Digivakuus korvaa sen, mitä useimmat vuokranantajat pitävät korvattavana vahinkona, esimerkiksi normaalia suuremmat naarmut lattiassa, selkeästi puutteellinen loppusiivous, tai jos seinästä puuttuu pala (sitä on vasaroitu). Nämä siis esimerkkeinä.

Miten korvaus määritellään?

Esimerkiksi, jos asukas on vaurioittanut asunnon seiniä, joka ei ole normaalista käytöstä johtuvaa. Miten tässä tapauksessa määritellään korvauksen summa? Onko se automaattisesti vakuuden maksimisumma, vai jotain muuta?

Normaalista käytöstä johtumattomat vauriot korvataan siihen summaan asti, mitä vaurion korjaaminen tosiasiallisesti maksaa, kuitenkin aina valitun vakuussumman rajoissa (maksimi on 3000 €).

Kuka päättää korvauksista?

Digivakuus. Päätös tehdään sen perusteella mitä näyttöä osapuolilla on. Maksamattomat vuokrat ovat yleensä kiistattomia, ja muissa kuin vuokranmaksuasioissa, kuten esimerkiksi huonosti tehdyssä loppusiivouksessa, tukeudutaan valokuvien esittämään näyttöön.

Kuuletteko vuokralaisen kannan?

Kun Digivakuus korvaa hakemuksen vuokranantajalle, vuokralaiselle syntyy korvausvelvollisuus (Digivakuus lähettää vuokralaiselle laskun). Korvaushakemuksen käsittelyn alussa otamme aina yhteyttä vuokralaiseen, ja selvitämme hänen kantansa vahinkoon. Jos emme saa vuokralaista kiinni, käsittelemme asian ilman vuokralaisen kantaa asiaan.

Voiko omaa työtä hakea korvattavaksi?

Jos vuokranantaja tekee esimerkiksi loppusiivouksen-, tai pienen korjaustyön itse, oman työn osuuden voi vähentää 20€ tuntikorvauksella (Kuluttajariitalautakunnan kanta). Ostopalvelut, kuten tarvikkeiden osuus voidaan myös vähentää.

Jos työ ostetaan ulkopuoliselta taholta, kaikki siihen liittyvät kulut ovat vähennettävissä (niiltä osin, kuin ostetuilla palveluilla korjataan nimenomaista vahinkoa).

Korvaako Digivakuus lemmikkien aiheuttamat vahingot?

Lähtökohtaisesti – kyllä. Voit lukea lisää blogista täältä.

Korvaako Digivakuus sopimussakon?

Lähtökohtaisesti kyllä.

Mitä teen ongelmatilanteessa?

Ota meihin yhteyttä täällä.